Review | Fuck the quarterlife crisis – Femke Kamps

fuck the quarterlife crisis

Oh yeah! Vriendin/conculega Femke Kamps (van Youniqueblog.nl) heeft een boek geschreven! Fuck the quarterlife crisis viel gisteren bij me op de deurmat en vandaag kun je lezen wat ik van het boek vind.

Een paar maanden geleden vertelde Femke me doodleuk tussen neus en lippen door dat ze bezig was met het schrijven van een boek. WAT?! Sindsdien heeft ze me betrokken bij het proces. Ik mocht het boek als een van de eersten lezen en ik was bij Femke toen ze de eerste versies van de cover kreeg. Zó leuk allemaal, met als resultaat: een eervolle vermelding in het dankwoord, achterin het boek. LIEF!

Oké genoeg over mezelf, terug naar het boek. Femke is, net als ik, freelance content creator en blogger. Vorig jaar kwam ze in haar persoonlijke quarterlife crisis. Met dit boek hoopt ze andere twintigers die worstelen met hun identiteit en het alledaagse leven te inspireren. Heb jij last van keuzestress, prestatiedruk en chronische twijfel? Dan is het wellicht iets voor jou om dit boek te gaan lezen.

Veelzijdige inhoud
Om me heen zie ik het veel: vriendinnen die niet weten wat ze willen met hun carrière tot zelfs gevallen van burn-outs. Best angstaanjagend, want op deze manier komt het wel heel dichtbij. Extra interessant dus om het boek van Femke te lezen, want een heleboel aspecten komen hiervan aan bod. Ze vertelt over de quarterlife crisis in het hoofdstuk ‘What the fuck is een quarterlife crisis’, maar ze gaat ook in op social media, succes, burn-outs, relaties en geluk. Vervolgens geven nog 27 vrouwen (waaronder Cynthia van Cynthia.nl, Emilie Sobels van Hashtag Workmode, Lotte Rensen van Ambitieuze Meisjes, Monique van Loon van Culy.nl en Anne Marije de Vries, hoofdredacteur van Cosmopolitan) advies aan hun twintigjarige zelf.

‘Fuck the quarterlife crisis is een boek met heel veel humor, maar tegelijkertijd heb je er ook écht iets aan’

Femke deelt haar eigen verhaal over vorig jaar, toen ze het allemaal niet zo goed meer wist. Hyperventilatie op weg naar een feestje, omdat ze bang was wat ze moest antwoorden als iemand zou vragen hoe het met haar ging, tot huilen bij het zien van een Grieks all-you-can-eat lunchbuffet. Behoorlijke serious business dus. Wat ik zo ontzettend goed vind aan het boek, is dat het geschreven is met heel veel humor, maar dat Femke ook in gesprek gaat met wetenschappers en specialisten. Het boek krijgt hierdoor een enorme diepgang. Zo spreekt ze bijvoorbeeld dr. Marjolijn Antheunis, social media wetenschapper. Wist je bijvoorbeeld dat Facebook positieve berichten eerder laat zien in je feed door het algoritme? Mediapsycholoog Mischa Coster legt uit waarom het een denkfout is dat het positieve beeld alleen online plaatsvindt. En hoe komt het nou dat jongeren van mijn generatie zoveel te maken hebben met sociale druk en burn-outs? Je leest het allemaal en je leert er dus ook écht iets van.

Leest als een trein
Ook belangrijk bij het lezen van het boek: leest het lekker weg? Daar kan ik alleen maar volmondig ja op zeggen. Dat komt natuurlijk door het onderwerp van het boek Fuck the quarterlife crisis, maar ook door de fijne schrijfstijl van Femke. Het is serieus waar het serieus moet zijn, maar je leest ook haar heerlijke opmerkingsvermogen terug. Zinnen als: “Niet omdat succes iets is waar je tegenaan botst en je vanaf dat moment onvermijdelijk zult zinken (insert het nummer My heart will go on)” en “omdat dit een gedenkwaardig moment is waarop ik zonder enige waarschuwing van mijn unicorn werd getrapt” en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik ben natuurlijk énorm gebiassed omdat dit boek geschreven is door Femke, maar ook als ik haar niet kende, zou ik je aanraden om dit boek te lezen (ja, écht!). Zeker als je een twenty-something bent die even niet goed meer weet wat je aanmoet met je leven. Wellicht kun je er een les uithalen voor jezelf en doe je inspiratie op. Maar ook als jij wél alles op een rijtje hebt is dit een verhelderend en vermakelijk boek om te lezen.

Deze recensie kan nóg uitgebreider, maar ik denk dat als je nieuwsgierig bent geworden, je het boek maar gewoon zelf moet gaan lezen. En ja, hier komt even schaamteloze promotie voor mijn vriendin: klik hier om Fuck de quarterlife crisis o.a. te bestellen bij Bol.com voor €14,95. Hint hint: de feestdagen komen eraan….

Ben jij benieuwd geworden naar Fuck the quarterlife crisis?

Liefs,
Tedje