5 tips: productief thuiswerken

thuiswerken-tips

Een van de dingen waar ik het meest aan moest wennen toen ik fulltime ging freelancen, was het feit dat ik mijn eigen tijd kan indelen. Het heeft heel veel voordelen, maar ook nadelen. Want er is niemand die tegen me zegt dat ik aan het werk moet gaan. Ik begin mijn draai steeds beter te vinden op mijn kantoor aan huis, tijd om een aantal tips te geven voor productief thuiswerken. 

1. Ritme en regelmaat

Ik kan werken wanneer ik wil, maar ik heb met mezelf afgesproken dat ik probeer gewone kantoortijden aan te houden. Om half 9 zit ik achter mijn bureau en heb ik al ontbeten (of lepel ik nog een bakje kwark naar binnen terwijl ik mijn mail aan het doen ben, dat wil ook nog wel eens gebeuren). Ik werk dan door tot het einde van de dag en daarna begin ik alvast met koken. Ik probeer dus echt overdag te werken en ik moet zeggen dat dat tot nu toe eigenlijk best goed gaat! Natuurlijk spring ik af en toe ‘s avonds en in het weekend nog wel eens achter mijn laptop of ben ik bezig met foto’s maken, maar dit doe ik nu niet zoveel meer als ‘vroeger’. Toen studeerde ik en daarna werkte ik fulltime op een kantoor, dus moest ik wel aan mijn blog werken ‘s avonds en in het weekend. Nu zijn mijn blogs een gedeelte van mijn inkomen dus zie ik dit ook als werk en doe ik dit lekker overdag.

2. Aankleden

Ik krijg soms de opmerking: “Oh, dan zit je zeker de hele dag in je pyjama op je kantoor?” Nee, eigenlijk niet! Dat heb ik nog nooit gedaan. Als ik opsta, kleed ik me aan, borstel ik mijn haar en doe ik wat make-up op. Alsof ik echt naar kantoor ga :-) Als ik dit niet doe, kom ik namelijk niet buiten en voel ik me snel lamlendig en ‘ziek’. Want ik loop alleen de hele dag in pyjama rond als ik ziek ben.

3. Pauze nemen

Rond half 1 neem ik een lunchpauze. Soms smeer ik snel een boterham aan het aanrecht en ga ik een half uurtje wandelen en wat boodschapjes doen, maar soms blijf ik ook achter mijn computer zitten met een aflevering Gilmore Girls. Ik probeer het een beetje af te wisselen, maar ik zorg er altijd voor dat ik minstens één keer per dag naar buiten ga. Als ik dan terugkom kan ik namelijk weer fris en fruitig en vol nieuwe inspiratie aan het werk.

4. Aparte ruimte voor je werkplek

Heb je een ruimte over in je huis of appartement? Zorg er dan voor dat je deze inricht als kantoor. Werken aan de keukentafel is gezellig, maar het is ook heel wat waard om je computer te kunnen laten staan en de deur achter je dicht te trekken!

5. Lijstjes en tijd

Vind je het moeilijk om jezelf er toe te zetten om aan de slag te gaan? Ik heb er totaal geen last van en ik ben eigenlijk de hele dag druk bezig met mijn werk. Maar ik kan me voorstellen dat als je gewend bent om op kantoor te werken, dat je thuiswerken dan best lastig vindt. Niemand zegt namelijk wat je moet doen en je bent echt op jezelf aangewezen. Ik maak de hele dag door lijstjes met dingen die ik niet moet vergeten en dingen die ik nog moet doen. Ik gebruik de Structuurjunkie planner en dat is écht een ideale planner waar je in één keer een goed overzicht hebt van je week en alle to do’s.

Ben jij snel afgeleid door Instagram, Facebook en je mailbox? Probeer dan eens te werken volgens de Pomodoro-methode. Zet een timer op 25 minuten en doe niks anders dan de taak waar je mee bezig bent. Vervolgens heb je 3-5 minuten pauze en dit herhaal je 4 keer. Na 4 ‘Pomodoros’ neem je een langere pauze van 15-30 minuten. Ik heb dit een tijdje gedaan toen ik nog op de middelbare school zat, en dat werkte voor mij echt heel goed!

Werk jij thuis? Zo ja, wat zijn jouw favoriete tips om productief te werken? 

Liefs,
Tedje

Volg:

19 Reacties

  1. 9 februari 2017 / 06:39

    Fijne tips! Ik merk ook dat deze vijf dingen bij mij echt helpen, alhoewel ik nu toch vaak in de woonkamer werk. Die Pomodoro-techniek ontdekte ik ook een tijdje geleden en ik ben er erg over te spreken. Vooral bij vervelende klusjes werkt het bij mij goed om te voorkomen dat ik steeds afgeleid raak.

    • 9 februari 2017 / 13:28

      Ja, met vervelende klussen doe ik het ook nog wel eens, zoals administratie ofzo, haha!

  2. 9 februari 2017 / 06:54

    Regelmaat (incl. pauze), aankleden en jezelf opmaken en lijstjes maken helpen mij ook :-)!

  3. 9 februari 2017 / 07:58

    Ik werk fulltime op kantoor en blog ernaast, dus ik kan er niet echt over mee praten, maar ritme en planning zijn voor mij ook belangrijk om te kunnen blijven bloggen. Het lijkt me overigens heerlijk om vanuit huis te kunnen werken en je tijd vrij in te kunnen delen! Daar is ook discipline voor nodig, maar gelukkig heb ik dat wel. :)

  4. 9 februari 2017 / 08:04

    Ik denk dat een eigen ruimte/kantoor heel belangrijk is. En vooral plannen..

  5. 9 februari 2017 / 09:20

    Fijn dat het je zo goed bevalt! Een kantoortje lijkt me ook heerlijk, ik zit nu inderdaad aan de eettafel en dat leidt me soms behoorlijk af. Gelukkig gaan we over een maandje al naar het nieuwe huis! Wat voor mij een extra stap is: schoenen aan. Als ik me wel aankleed en opmaak maar mijn pantoffels aanhoud dan heb ik een ‘lekker thuis’ gevoel en gebeurt er weinig productiefs.

    • 9 februari 2017 / 13:29

      Schoenen aan, dat is een originele! Die ga ik eens onthouden :-) Toevallig heb ik nu ook schoenen aan, maar ik heb eigenlijk altijd dikke sokken aan als ik thuis ben.

  6. 9 februari 2017 / 10:44

    Handige tips! Ik merk wanneer ik een hele dag in pyjama zit dat ik mij totaal niet productief voel dus maak ik ‘s ochtends tijd voor mijn ochtend routine!

    • 9 februari 2017 / 13:29

      Helemaal mee eens! Anders krijg ik echt zo’n ‘ziek’ gevoel!

  7. 9 februari 2017 / 10:49

    Je klaarmaken alsof je écht naar kantoor gaat, is de beste tip die je kan geven! Ik zou zo graag ook een eigen kantoortje hebben. Als ik nu thuis werk, zit ik aan de eettafel of soms zelfs in de zetel… We hebben wel een tweede slaapkamer met een tafel waaraan ik zou kunnen werken, maar die kamer vind ik zo ongezellig. :’) Bovendien staat daar ook het droogrek en ‘moet’ het raam dus altijd open, waardoor het er in de winter ijzig koud is.

  8. 9 februari 2017 / 11:11

    Super leuk om te lezen! Gisteren verscheen er op mijn blog ook een artikel over dit onderwerp, ik vind het zo leuk om inspiratie op te doen bij anderen. Een eigen kantoor in huis lijkt me ook onwijs fijn. :) X

  9. 9 februari 2017 / 15:17

    Goeie tips, toch vind ik het makkelijker om bij iemand anders thuis te werken ipv bij mij zelf thuis

  10. 9 februari 2017 / 16:50

    Pauze nemen, jezelf even een kwartiertje de tijd gunnen en dan weer door werkt top! hele fijne tips

  11. 9 februari 2017 / 19:51

    Ik werk ook regelmatig thuis en mijn tip is ook gewoon vroeg opstaan. Net zoals wanneer je naar kantoor zou gaan. En niet op de bank met m’n laptop maar gewoon aan tafel. Verder merk ik dat mensen nog wel eens denken dat je vrij bent als je thuis werkt, en dat is natuurlijk niet zo.

    • 9 februari 2017 / 21:29

      Haha, ja dat merk ik nu ook inderdaad! Vooral oudere mensen snappen niet zo goed dat dit gewoon allemaal kan ;-)

  12. 9 februari 2017 / 21:27

    Wat inspirerend om te lezen hoe iemand het thuiswerken aanpakt. Dat lijkt me soms toch best wel lastig. Jouw aanpak klinkt als een hele goede aanpak. Vooral ook echt jezelf aankleden en klaarmaken om naar het “kantoor” te gaan. Iets wat je ook doet, want je gaat naar je eigen kantoortje. Dat lijkt me ook wel echt essentieel: een eigen werkplek. Niet in de woonkamer, niet in de slaapkamer maar echt een werkkamer. Een kamer die je dus associeert met werken. :) Leuk artikel dit.

    • 9 februari 2017 / 21:30

      Thanks, Sara! Een eigen kantoor was echt een vereiste, precies om de redenen die jij noemt! Ik trek gewoon de deur achter me dicht als ik klaar ben met werken :-)

  13. 9 februari 2017 / 21:37

    Hele fijne tips. Ik werk al meer dan een jaar nu thuis en vind het nog steeds soms lastig. Maar toch: thuiswerken vind ik ook wel weer heel fijn :)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.