Recensie: The Fault In Our Stars (boek)

the-fault-in-our-stars2

Ja hoor, ook ik begon eindelijk eens in The Fault In Our Stars van John Green. Dit boek verscheen al begin 2012 en ik had er zulke goede verhalen over gehoord, maar steeds kwam het er niet van om hem te lezen. Ik wilde het boek nog graag lezen voordat ik de film zag en jawel, dat is gelukt. Vandaag een boekrecensie van The Fault In Our Stars.

Hazel werd drie jaar geleden opgegeven, maar een nieuw medicijn rekt haar leven voor nog onbekende tijd. Genoeg om een studie op te pakken en vooral niet als zieke behandeld te worden. Augustus, Gus, heeft kanker overleefd – ten koste van een been. Vanaf het moment dat Hazel en Gus elkaar ontmoeten, lijkt er geen ontsnappen aan de zinderende wederzijdse aantrekkingskracht. Maar Hazel wil niet iemands tijdbom zijn. De zoektocht naar de mysterieuze schrijver van hun lievelingsboek, Een vorstelijke beproeving, leidt hen naar Amsterdam. Daar neemt hun leven een wending die ze zich niet hadden kunnen indenken.

Hype?
The Fault In Our Stars is zo’n hype boek waar iedereen het over heeft. ‘Heb jij hem nog niet gelezen? Oh my god! Je moet hem echt lezen, hij is zo mooi!’ Zoals hierboven al gezegd: het boek wordt enorm gehyped. TFIOS (ja, het boek heeft zelfs een afkorting) staat al 84 weken in The New York Times Young Adult Best Sellers List. Dan moest ik het helemaal gaan lezen, toch?  Ja, het boek is YA, maar dit is absoluut geen kinderachtig boek. Hazel, de hoofdpersoon, denkt en vertelt als een gemiddeld volwassen persoon en gebruikt woorden die ik soms even moest opzoeken (ik las het boek in het Engels).

Hazel is zestien jaar en drie jaar geleden kreeg ze te horen dat ze schildklierkanker heeft. Niet veel later zit het ook in haar longen en is haar beste vriend haar zuurstoftank. Een bepaald medicijn slaat heel goed aan en daardoor leeft ze nog, maar voor hoe lang? Ze weet dat ze niet meer beter wordt en ze is bang dat ze andere mensen verdiet zal doen. Ze vindt zichzelf een tikkende tijdbom en sluit zich daarom op in haar kamer waar ze veel leest en America’s Next Top Model kijkt.

Iedere week sleept Hazel’s moeder haar naar ‘Support Group’ voor tieners met kanker. Daar ontmoet ze Augustus. Hij is zeventien jaar, heeft botkanker en heeft een beenamputatie ondergaan. Hij is nu kankervrij en zit bij de Support Group om zijn vriend Isaac te steunen. Augustus (ook wel Gus) en Hazel voelen zich aangetrokken tot elkaar. Ze zijn voor elkaar bestemd en dat merk je als lezer meteen. Ze maken samen grapjes over hun ziekte en dat maakt het boek luchtig. Of ik het boek een aanrader vind? Jazeker. Ik heb bij de laatste paar hoofdstukken ontzettend veel moeten huilen. Het is hartverscheurend en ontroerend, dus houd zakdoekjes bij de hand. Ik ben benieuwd hoeveel tissues ik nodig ga hebben bij de film…

Heb jij het boek gelezen of de film gezien?

Liefs van Tedje

Volg: