Hoe begin je met ondernemen? Hoe kom je aan klanten? Hoe bereken je prijs? Zomaar een greep uit veelgestelde vragen die ik krijg als freelance tekstschrijver. Ik ben nu zo’n 8 jaar fulltime zpp’er en in deze post beantwoord ik de meest gestelde vragen.
Hoe ben je begonnen met ondernemen?
Tijdens mijn studie journalistiek begon ik deze website, Teddlicious.nl. Ik verdiende daar af en toe wat geld mee, net als met freelance klussen die ik mocht doen bij oude stage-adressen. Na mijn afstuderen ging ik fulltime bij een marketingbureau werken. Ik had toen weinig tijd voor freelance klussen. Voordat ik fulltime ZZP’er werd, ging ik twee maanden parttime werken, zodat ik mezelf wat tijd gunde om mijn freelanceklussen wat op te pakken. In twee maanden bouw je natuurlijk geen volledig klantenbestand op, maar ik had in ieder geval al wel een beginnetje gemaakt. Ik had één terugkerende klus, verder niks. Pas toen ik fulltime ging freelancen, kwamen er meer opdrachten.
Welke klanten heb je en wat doe je voor ze?
Mijn portfolio is nogal divers, en dat vind ik juist extra leuk! Zo schrijf ik teksten (website, interviews, brochures, nieuwsbrieven, social berichten) voor verschillende nieuwbouwprojecten van Amvest. Voor Boodschappen Magazine schrijf ik teksten voor het magazine, nieuwsbrief en social, maar bouw ik ook nieuwe pagina’s voor hun website. Ik doe eindredactie voor onderwijsmagazine IPON. Ik schrijf teksten voor de website van WE Fashion. Ik schrijf teksten en interviews voor het magazine 365 Dagen Bloemen. Verder werk ik ook regelmatig voor Explore Breda, de citymarketingorgansatie van Breda, waar ik teksten en interviews voor maak.
Hoe bepaal je je prijs?
Een veelgestelde vraag: hoeveel vraag ik dan voor alles wat ik doe? Ik kan het onderverdelen in drie soorten: per woord, per uur of per project. Het verschilt echt per project hoe ik mijn kosten bereken, want niet ieder project is hetzelfde. Soms geeft de opdrachtgever aan: we betalen standaard uit per woord, per blog of per pagina. Bij andere klanten factureer ik op uurbasis. Als er per project wordt gerekend, doe ik altijd een inschatting op basis van hoeveel uur ik ermee bezig denk te zijn. Als ik merk dat ik over mijn uren dreig te raken, communiceer ik dit altijd met mijn opdrachtgever.
Is het lastig om klanten binnen te halen?
Om eerlijk te zijn: nee. Al mijn klussen komen via-via, omdat ik in al die jaren dat ik freelance werk doe een behoorlijk netwerk heb opgebouwd. Ik doe dan ook nooit aan pitchen of koude acquisitie. Een behoorlijke luxe, en daar ben ik me zeker van bewust.
Wat zijn de voordelen van freelancer zijn?
Een van de meest voor de hand liggende voordelen van het zijn van freelancer is dat je je eigen tijd kunt indelen. Wil je nog een uurtje langer in bed blijven liggen? Dat kan! Ben je het meest productief in de avond? Wandelen of koffie drinken wanneer jij dat wil? Ook dat kan! Ik vind het zelf het fijnst om reguliere kantoortijden aan te houden. En dat betekent: ’s avonds en in het weekend niet werken. Er is wel eens een uitzondering als ik tegen een deadline aan zit, of als ik meer rust in mijn hoofd heb om op zaterdag nog even een interview uit te werken. Maar over het algemeen werk ik dus op normale kantoortijden. Dan zijn mijn klanten ook het vaakst aan het werk.
Een ander groot voordeel van freelancer zijn is dat mijn klussen lekker afwisselend zijn. Van vastgoed tot food, van onderwijs tot bloemen. Ik ben op het punt aangekomen in mijn carrière dat ik de leukste klussen aan kan nemen en dus mijn eigen palet aan klanten kan samenstellen. Daar ben ik heel dankbaar voor! In het begin nam ik alles aan wat ik aan kon nemen, en dat resulteerde vaker in mismatches qua klanten en onderwerpen. Daar leer je van, zullen we maar zeggen.
Wat zijn de nadelen van freelancer zijn?
Je hebt geen échte collega’s. Natuurlijk werk je samen met verschillende bedrijven en teams, maar je echte collega’s worden het nooit. Soms mag ik wel mee op teamuitjes of borrels, dat vind ik altijd erg leuk! Verder moet je zelf altijd actie ondernemen als je mensen wil zien. Ik werk veel thuis en daar ga ik de meeste dagen erg goed op; ik kan dan superproductief werken. Maar op andere dagen is het soms best eenzaam. Dan moet je dus altijd zelf in de actie als je bij klanten wil werken, in een koffietent of op een gedeeld kantoor.
Verder moet je zelf alles regelen wat betreft administratie, pensioen en verzekeringen. Dat is soms best een dingetje. Ik heb inmiddels een hele fijne boekhouder voor mijn administratie, dat geeft mij heel veel rust. In het begin deed ik het zelf, maar ik merkte al snel dat ik die verantwoordelijkheid niet fijn vind. Bovendien vind ik het ook geen leuke klus – behalve facturen sturen dan ;-)
Nu ik met zwangerschapsverlof ga deze zomer, is het zijn van freelancer soms ook best lastig! Als je in loondienst gaat, kan een collega makkelijker werk van je overnemen. Nu moet ik per klant kijken hoe ik mijn werk ga onderbrengen. Een behoorlijke uitdaging, maar ik heb er vertrouwen in dat dit gaat lukken.
Deze artikelen vind je misschien ook leuk om te lezen:
- 5 x tips: productief werken als zzp’er
- Dingen die ik heb geleerd van het hebben van een eigen bedrijf
Heb je nog meer vragen? Stel ze hieronder!