Als ik vertel dat ik freelance content creator (of als ik met ‘oudere’ mensen ben: tekstschrijver) ben, wordt er vaak doorgevraagd naar wat voor klussen en klanten ik dan heb en hoe ik mijn prijs bepaal. Hoog tijd om daar mijn boekje over open te doen!
Welke klanten heb ik en wat doe ik voor ze?
Deze maand ben ik een jaar aan het freelancen. Bizar hoe snel de tijd gaat! In een jaar tijd heb ik best een heleboel klanten gewerfd. De meeste opdrachten ben ik via via op het spoor gekomen, leuk hoe die dingen gaan. Voor KLM ben ik coördinator van het Holidays-katern van het magazine Flying Dutchman. Voor deze klus schrijf ik niet heel veel (behalve soms wat teksten herschrijven, koppen verzinnen en aanpassen), maar ben ik meer een ‘regelmiep’. Ik sta tussen de klant (in dit geval de reisaanbieders), de vormgever en de corrector in en ik moet ervoor zorgen dat de PDF’s voor de deadline klaar zijn. Heel leuk om te doen! Ik schrijf ook trendblogs voor het inspiratieplatform van Leen Bakker, verder schrijf ik beautyblogs voor de website van Chapeau Magazine en word ik ingezet voor het schrijven van interviews en advertorials. Ik schreef laatst een artikel over dingen die je herkent als je in Maastricht gaat wonen en die werd érg goed gelezen, leuk als dat teruggekoppeld wordt vanuit de klant.
Verder ben ik content creator voor 3 verschillende nieuwbouwprojecten van Amvest (Strijp R in Eindhoven, Aan het IJ in Amsterdam en Koningskwartier in Zevenhuizen), hier maak ik blogs en nieuwsbrieven voor, maar hier verzorg ik ook de Facebook- en Instagram-planning. Daarnaast verzorg ik nog de e-mail marketing en social kanalen van mijn vaders bedrijf (Frank van Gils Catering) en heb ik er sinds kort een nieuwe klus bij: coördinatie van drie verschillende magazines: Linux Magazine, Java Magazine en Vives. Mocht je het leuk vinden om voorbeelden te zien, kun je een kijkje nemen op mijn zakelijke website www.tedjevangils.nl.
Er wordt ook nog wel eens gevraagd of ik teksten vertaal voor bedrijven. Dat is niet het geval, maar mocht je daar op zoek naar zijn of geïnteresseerd in zijn, dan kun je terecht op Fairlingo. Handig, want stap 1 van het bedrijf is: woorden tellen van je website. Hoef je dat zelf niet meer te doen en zo wordt er een prijs van jouw project berekend. Daarna gaan ze voor je aan de slag met vertalen!
Hoe bereken ik mijn prijs?
Een veelgestelde vraag: hoeveel vraag ik dan voor alles wat ik doe? Exacte tarieven ga ik niet bespreken, maar ik kan het eigenlijk onderverdelen in drie soorten: per woord, per uur of per project. Het verschilt echt per project hoe ik mijn kosten bereken, want niet ieder project is hetzelfde. Soms geeft de opdrachtgever aan: we betalen standaard uit per woord, per blog of per pagina. Dit gaat dan vaak om tekstschrijvers klussen. Maar als het gaat om coördineren, dan werk ik vaak met een uurprijs. Voor sommige projecten heb ik ook een vaste prijs afgesproken per maand, omdat ik precies weet wat ik daarvoor moet doen en hoeveel tijd ik ermee kwijt ben. Als het nou blijkt dat ik niet uitkom met mijn uren of als ik meer werk moet doen, dan kunnen er vaak extra uren worden gerekend.
Als je nog vragen hebt over mijn freelancewerk, laat gerust een reactie achter of stuur me een mailtje (info[at]teddlicious.nl) of een berichtje via Instagram DM (@teddlicious).
Liefs,
Tedje
In samenwerking met Fairlingo.
Interessant om te lezen :)
Tof om te lezen!!
Ik was hier stiekem wel nieuwsgierig naar, interessant artikel!
Auteur
Haha, je bent niet de enige! Leuk om te horen in ieder geval :-)
Leuk zeg dat je toch zoveel projecten hebt dan ben je lekker bezig.
Auteur
Thanks Manon, mag inderdaad niet klagen!
Interessant om te lezen!
Leuk om te lezen dat je echt als een freelance bedrijfsjournalist functioneert! Zoveel meer als alleen tekst, groetjes van Ellen
Auteur
Wat leuk dat je op mijn blog reageert, Ellen! Haha ja, leuk he!
Hoi Teddlicious! Ik begin binnenkort ook als freelancer maar vind het maar spannend, vooral om bedrijven te vertellen wat ik ze aan kan bieden, wat ik precies kan! Ik schrijf teksten voor een reisblog, heb sinds kort mijn eigen website maar hoe leer je nou die specifieke kennis, de kennis die je bedrijven kunt geven?
Liefs, Celina!